Onderwijshotel De Rooi Pannen

Al zo’n 10 jaar was De Rooi Pannen in Breda op zoek naar een geschikte locatie voor hun campus, waar de opleidingen horeca, toerisme en evenementen gezamenlijk gehuisvest konden worden zoals dit ook al in Tilburg en Eindhoven het geval was. Door leegstand bij defensie, bood het Seelig-terrein in Breda mogelijkheden.

De karakteristieke gebouwen op de voormalige Seeligkazerne spraken De Rooi Pannen ontzettend aan in hun zoektocht naar de ideale locatie voor het onderwijs dat zij willen bieden. Eén van deze gebouwen is ‘Het Arsenaal’, dat met behulp van Inspirium het onderwijshotel is geworden. In dit hotel worden reguliere gasten ontvangen en krijgen leerlingen de kans om ervaring op te doen in een praktijkgerichte leeromgeving.

Onderscheidend onderwijs

Micha Wijngaards, directeur van De Rooi Pannen in Breda, vertelt enthousiast: “Om toekomstige leerlingen aan te blijven trekken, moet je ook in het onderwijs onderscheidend zijn in gastvrijheid. Ik denk dat we met behulp van Inspirium iets hebben gerealiseerd wat klopt en een verhaal vertelt. Dat uit zich in de kamers, de restaurants en zelfs in de vergaderzalen. Het pand stamt uit 1700, de tijd dat Napoleon in Nederland aan de macht was. Door materialen en details uit die tijd toe te passen in het interieur, laten we de geschiedenis in een modern en luxe jasje terugkomen. Denk hierbij aan koperen randen rondom de tafels en koperen verlichting, maar ook in kleurstelling en beeld is er door de partners van Inspirium enorm meegedacht en is er tot het uiterste gegaan om de ideeën die er lagen te realiseren. Met een prachtig resultaat.”

Medewerker van de toekomst

“Het is heel bijzonder om te merken dat het zo’n aanzuigende werking heeft. We zien hier gasten binnenkomen waarvan de monden open vallen. Dit kun je geen school meer noemen.”, vertelt Wijngaards. Maar niet alleen de gasten zijn laaiend enthousiast. “Ook de studenten zijn ontzettend blij. Dankzij de inrichting en het totaalconcept krijgen wij nu een heel gevarieerd publiek binnen, waaronder ook internationale gasten. Dat maakt de praktijk heel realistisch en dynamisch.”

Wijngaards gaat verder: “Alles is gedaan voor de hospitality-medewerker van de toekomst. Er staat hier een prachtige school en een prachtig praktijkgebouw. Dit geef je aan je studenten. Zij staan over 5 jaar in de praktijk, en die wil je het beste meegeven. Dat lukt hier.”

Hij is Inspirium dan ook erg dankbaar voor hun rol in de realisatie van het onderwijshotel. “Het hebben van maar één aanspreekpunt tijdens een project als dit is echt een verrijking. Het heeft ervoor gezorgd dat we veel sneller konden handelen en dat we ontzorgd werden. Het wordt gewoon voor je geregeld.”, aldus Wijngaards.

Wil je dat jouw hospitalityconcept klopt en een verhaal vertelt?