Businesslounge AZ: interieurconcept met alleen maar winnaars

De BMW businesslounge in het stadion van AZ Alkmaar is de plek waar de club haar relaties en sponsoren ontvangt. Horecamanager Frans Schermer wilde de ruimte een wow-effect geven. Samen met Inspirium kreeg hij dat voor elkaar.

“We wilden een lounge met meer beleving en emotie creëren, een warme, luxe sfeer neerzetten met een wow-effect. Zodat het geheel ook meer van deze tijd zou zijn. Ik ben met Michel van Inspirium om de tafel gaan zitten en daar is dit resultaat uitgekomen. Het werkt fantastisch om zoveel kwaliteitsbedrijven onder één dak te hebben.” Volgens Frans zijn behalve hijzelf ook de relaties van AZ enthousiast: “Het slaat aan bij onze relaties, we krijgen veel positieve reacties.”

Intieme sfeer in grote ruimte

Via Inspirium kwam Frans terecht bij Rinse Blase voor het totaalontwerp. “Rinse heeft goed geluisterd en vervolgens een moodboard gemaakt. Vanaf dat moment liep alles als een soort trechter. Bij Inspirium konden we terecht voor de meubels, de verlichting, de automatisering, de verrijdbare plantenbakken met kunstplanten en zelfs de bedrijfskleding. De verschillende partijen versterken elkaar.” Een uitdaging in de inrichting was de grootte van de ruimte. “We wilden ondanks de hoogte en de grootte toch een intieme sfeer. Dankzij het verdelen van de ruimte in twee delen, een podium dat zorgde voor hoogteverschil, de banken in ronde opstellingen, mobiele roomdeviders en verlichting die de hoogte opbreekt is dat goed gelukt.”

Zicht op het veld

In het proces had Frans natuurlijk ook zelf invloed op het concept. Door zijn ervaring in het stadion kon hij goed aangeven wat wel en wat minder goed zou werken. “Omdat de ruimte zich nu eenmaal in een stadion bevindt, heb ik wel vanuit dat oogpunt naar het ontwerp gekeken. Zo hadden we bredere looppaden nodig, omdat veel mensen naar de skyboxen lopen vanuit de lounge. Ook hadden we wat meer zitjes nodig voor grotere groepen en minder tweetjes. Daarnaast is het prettig als er zowel lage tafels als hoge tafels met krukken zijn. Daar is behoefte aan bij de sponsoren.” Vanaf die tafels is er een uitstekend zicht op het veld. Natuurlijk past er bij een businesslounge als deze ook een andere kaart. Frans: “We hebben een luxer assortiment gerechten, luxere wijnen en bieren bij de bar en we hebben een aparte koffiecorner.”

Uitdagen om tot een hoge niveau te komen

Frans vindt de bar een ware eyecatcher en ook over de statafels en verlichting is hij te spreken. “We wilden geen grote vierkante blokken als verlichting. Deze combinatie van spots en hanglampen breekt de hoogte, maar houdt het toch ruimtelijk en creëert sfeer.” Ook het meedenken tot in de details kan hij waarderen aan de samenwerking met Inspirium. “De bruine banken in de lounge doen denken aan luxe B&W autostoelen. Het was Michels idee om deze ook de stiksels te geven zoals je die ziet bij autostoelen. Zo daag je elkaar uit om alles naar een hoger niveau te trekken. Dat is echt een grote kracht. En het mooie is, we zijn al weer bezig met het volgende project in samenwerking met Inspirium.”

Wil jij jouw ruimte ook een wow-effect geven?