La Place Kalverstraat

Toon Adriaanse, die als Head of Design bij La Place verantwoordelijk is voor de visuele kant van de bekende restaurantformule, komt graag naar Inspirium. Omdat ik dan binnen een halve dag een goed beeld heb van wat de uitstraling van ons concept moet zijn."

De La Place-restaurantformule is niet alleen één van de bekendste maar ook één van de succesvolste in Nederland. “De kern van het concept is dat het eten letterlijk voor je neus wordt gemaakt. Daarbij ligt de nadruk op vers en gezond en wij profileren ons meer en meer duurzaam”, zegt Adriaanse. “Het doel is natuurlijk om iets zo neer te zetten dat het aantrekkelijker is om bij ons te gaan eten dan bij een concurrent. Iets moois neerzetten is niet zo moeilijk. Iets ontwerpen dat werkt en klopt en voldoet aan de gebruikseisen is een stuk lastiger. Dat is een uitdaging waar de ontwerpers van andere grote brands ook dagelijks mee worstelen”, zegt Adriaanse.

Blijven vernieuwen

Samen met zijn collega’s werkt Adriaanse continue aan het concept van La Place. Inspiratie wordt opgedaan door in het buitenland andere restaurantformules te bezoeken. Recentelijk heeft dit geleid tot de opening van de flagshipstore in een historisch pand in hartje Amsterdam. Het ex-V&D pand is groot en licht en bestaat uit drie verdiepingen. Het restaurant op de begane grond bestaat uit een kleurrijke marktplaats en op de eerste verdieping kunnen meer dan 400 gasten plaatsnemen. In een internationale stad als Amsterdam moet je natuurlijk ook uitpakken. Het Roof Garden Café is een echte eye-catcher geworden, met veel groen. Hier is een professionele barrista aanwezig en kunnen de gasten zich onttrekken aan de hectiek van de binnenstad.

Samenwerking

Sinds La Place onderdeel is van Jumbo zijn bestaande vestigingen van een nieuw jasje voorzien en hebben nieuwe vestigingen hun deuren geopend. Inspirium heeft een bijdrage mogen leveren aan de restyling van La Place en het huzarenstukje aan het Rokin. “In de afgelopen jaren heb ik regelmatig een bezoek gebracht aan Inspirium om binnen een halve dag een goed beeld te krijgen van wat de look and feel zou moeten worden van ons concept. We waren al klant bij Satelliet en via Inspirium zijn daar Utilicht en Hydrozorg bijgekomen”, zegt Adriaanse. “Ik vind het prettig werken met mensen die je begrijpen, die weten wat er nodig is. Het voordeel van Inspirium is dat er veel kennis en enthousiasme aanwezig is en er voorbeelden voorhanden zijn die een goed beeld geven”, zegt Adriaanse. Tot besluit: “Tijdens zo’n inspiratiebezoek kom je nog eens iets tegen wat je verrast, waar je niet direct wat aan hebt maar je wel aan denken zet. De echte boom die een prominente plek inneemt in het Roof Garden Café in Amsterdam was er anders wellicht nooit geweest.”

Heb je inspiratie nodig voor de look en feel van jouw concept?